روزنامه شاخه سبز گزارش می هد؛
روزنامه شاخه سبز- هیفاء پردل- با توجه به این که در کلانشهری مانند قم که جمعیت شهری آن بیش از جمعیت روستایی است و از سویی با توجه به قرار گرفتن در رده شهرهای مذهبی و زیارتی کشور علاوه بر جمعیت آن در طول سال میزبان زائرانی از سراسر استان و حتی کشورهای اسلامی است لذا مجاوران و زائران چالش هایی با گره های ترافیکی دارند.
گره های ترافیکی در طول سال به ویژه در مناسبت های ملی؛ مذهبی در هسته مرکزی شهر بیشتر نمود پیدا می کند و بار ترافیک در معابر شهر قم همیشه سوهان روح شهروندان قمی است هسته مرکزی و اطراف حرم و دیگر معابر شهر قم به دلیل رشد خودروهای شخصی مهم ترین مشکلت شهری برای کلانشهر قم به شمار می رود.
طی سال های اخیر با توجه به این که معابر قم بعضا تنگ و تردد در آن مشکل است مدیریت شهری معابری را بازگشایی کرده اما هنوز که هنوزه ترافیک مشکل اول شهروندان و قمی ها است؛ يكي از مسائل مهم شهروندان در شهر جابجايي و سفرهاي درون شهري آنها ميباشد؛ در حمل و نقل و جابجايي با وجود تراكم ترافيك به خصوص در كلانشهرهایی مانند قم زمان بسيار زيادي به هدر ميرود.طبق آمارها 45 درصد زمان مفید بسیاری از مشاغل در ترافیک شهری هدر می رود .
در هر کلانشهری از کشور؛ شهرداريها مسئوليت مديريت شهري و ارائه چارچوب و استاندارد براي مصارف مختلف شهري را عهده دار هستند که مهم ترین آن کنترل ترافیک و ساماندهی آن می باشد حال با توجه به این که مدیریت شهری قم طی سال های اخیر اقدامات مطلوبی را برای قدم ببه سمت هوشمند سازی شهر قم برداشته به نظر بهره گیری از «سامانه های هوشمند کنترل و ساماندهی ترافیک» اساسی ترین اقدام خواهد بود.
مراکز مکانیزه کنترل ترافیک با هدف استفاده بهینه از معابر شهری، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی¬های ناشی از ترافیک و دستیابی شهروندان به اطلاعات ترافیک جهت اتنخاب مسیر مناسب ایجاد میشوند
گره های ترافیکی که سوهانی بر اعصاب قمی ها است.
با مصاحبه های میدانی از هرکدام از قمی ها رهایی از بار ترافیک یکی از خواسته های شهروندان قمی است محمدرضا بابایی می گوید: ترافیک معضل شهری برای مجاوران و زائران در قم تبدیل شده است هرچند طی سال های اخیر شهرداری توانسته است که طی بازگشایی هایی بار ترافیک را در برخی معابر کاهش دهد اما هم چنان ترافیک معضل شهر قم به شمار می رود.
وی در ادامه می افزاید: در هیچ مناسبتی نیست که کل معابر هسته مرکزی شهر قم کاملا قفل نشود البته اشتباه هم نشود خود شهروندان هم در این ترافیک دخیل هستند بهره گیری از خودروهای شخصی و عدم اسنفاده از حمل و نقل عمومی هم می تواند این معضل را دو چندان کند.
نیاز به ساماندهی ترافیک در قم داریم.
یک شهروند قمی معتقد است؛ با توجه به این که مشکل متروی قم و تعیین تکلیف آن به زودی ممکن نیست حل وفصل شود و هم چنین نبود اتوبوس های بی آر تی در شهر قم ترافیک هم چنان می تواند مشکلی برای زائران و شهروندان باشد لازم است مدیریت شهری قم از طریق سامانه های هوشمند و یکپارچه ای معضل ترافیک را حل و آن را مدیریت کند.
طرح مطالعات کنترل ترافیک قم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان می کند: مطالعات کنترل ترافیک از سال ۹۷ در حال انجام است و به دلیل اختلافات مصوب نمی شد با پیگیری مداوم شورا این مشکل حل و نتایج این مطالعات تصویب شد سند راهبردهای اصلی در عرصه حمل و نقل ترافیک شهر قم را تعیین و به هماهنگی وافزایش اثرگذاری اقدامات وفعالیت ها در این زمینه کمک می کند
سید محمد حسین دهناد با اشاره به این که اجرای طرح هوشمند سازی کنترل و ساماندهی ترافیک می تواند راه حل مطلوبی برای حل ترافیک قم باشد و علاوه بر آن بهره گیری از حمل و نقل نوین که برنامه بلند مدتی به شمار می رود بیان کرد: اما در کوتاه مدت بسیاری از معطلی ها وگره های ترافیکی را می توان با بازطراحی وصرف هزنیه های اندک اصلاح کرد.
هوشمندسازی تقاطعات
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به تجهیز برحی تقاطعات قم به سامانه هوشمند عنوان کرد: در شهرک پردیسان در مجموع ۷ تقاطع چراغ دار وجود دارد که سه تقاطع توسط سنسورهای پردازش تصویر و چهار تقاطع دیگر توسط سنسورهای القایی با قابلیت اتصال به سامانه مرکزی هوشمند گردیده است بدین طریق میتوان تمامی تقاطع های سطح منطقه ۸ شهر قم را هوشمند دانست.
رضا خانه زاد یزدی با اشاره به نصب سامانه های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز گفت: تعداد ۴ تقاطع در شهرک پردیسان مجهز به سامانه های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز گردیده است که عملیات اجرایی آن ها در سال ۱۴۰۲ تکمیل و در حال تست های نهایی به منظور اخذ کد اجرائیات پلیس می باشد؛ این سامانه ها علاوه بر قابلیت تشخیص تخلف عبور از چراغ قرمز، توقف خودرو ها بر روی خط ایست را نیز تشخیص داده که علاوه بر کاهش تصادفات، به نظم ترافیکی و اصلاح رفتار رانندگان کمک شایانی را خواهد نمود.
پردیسان پایلوت سامانه هوشمند کنترل ترافیک در قم
خانه زاد یزدی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم می گوید: طرح هوشمند سازی ترافیکی شهر قم در حال اجرا است و برای فاز نخست ، پردیسان به عنوان پایلوت هوشمند سازی ترافیکی قم انتخاب شده است؛ و برای این امر سامانه های کنترل سرعت و در دو مسیر شهرک پردیسان و ۶ سامانه ثبت سرعت در بلوار آیت الله بروجردی که از سال ۹۶ نصب شده و ۵ سامانه کنترل سرعت نیز در بلوار غدیر نصب و قرار است یک سامانه هوشمند دیگری نیز در این بلوار اضافه شود.
به گفته این مسئول؛ ۱۲ سامانه کنترل سرعت در معابر اصلی شهرک پردیسان در اواخر سال ۱۴۰۲ نصب شده است که ۱۱ سامانه آن مورد تایید پلیس راهور قرار گرفته و کد اجرائیات پلیس نیز برای آن اخذ شده است.
خانه زاد یزدی در ادامه افزود: بلوار های امام صادق(ع)، امامت، امام علی(ع) هم چنین بلوار شهروند محل نصب سامانه های یاد شده میباشند که همگی از معابر پر خطر شهر قم با آمار تصادفات بالا میباشند و امید است با نصب این سامانه ها آمار تصادفات و تعداد کشته شدگان و مجروحین حوادث راهنمایی و رانندگی در محدوده شهرک پردیسان به صورت قابل توجهی کاهش یابد علاوه بر آن یک سامانه باقی مانده نیز به زودی مجددا جانمایی و اجرا خواهد شد.