بازدید خبرنگاران از آزادراه شهید سلیمانی قم؛
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1404/09/16 00:15
شناسه : 412196

شاخه سبز_ اجرای طرح آزادراه شهید سلیمانی مزایای بسیاری به همراه دارد که از جمله آن کاهش مصرف ۱۸۶میلیون لیتر بنزین و ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل است.

زهره نعلبندی 

به گزارش خبرنگار شاخه سبز، پروژه آزادراه شهید سلیمانی قم یکی از ۶ پروژه بزرگ و پیشران حوزه حمل‌ونقل کشور است که این پروژه ۶ بانده بتنی است و جزو معدود پروژه‌هایی است که با بتن انجام می‌شود.
این محور ۷۴ کیلومتری ۶ بانده، با سه خط رفت و سه خط برگشت و روسازی بتنی اکنون در حال اجراست.
آزادراه شهید سلیمانی به‌عنوان کنارگذر غربی قم، نقش بسیار مهمی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه تهران–قم خواهد داشت، این پروژه نه‌تنها موجب کاهش حجم ترافیک در مسیرهای اصلی استان می‌شود، بلکه از نظر زیست‌محیطی نیز با کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها تاثیر مثبتی خواهد داشت.
هم‌اکنون ۱۲.۵ کیلومتر از مسیر در حال ساخت است؛ زیرسازی‌ها به پایان رسیده و عملیات روسازی آغاز شده است؛ همچنین اجرای ابنیه فنی شامل پل‌ها نیز به‌زودی وارد مرحله اصلی می‌شود.
طرح آزادراه شهید سلیمانی در استان قم بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است که
از جمله اهداف و مزایا تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب کشور، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش آلایندگی زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت ۱۸۶میلیون لیتر بنزین و ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل در دوره بهره برداری به ارزش ۱۶۰میلیون دلار و از جمله
مزایای روسازی بتنی آن، عمر بالای ۵۰ سال، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش مصرف انرژی در مراحل مختلف، قابلیت بازیافت ۱۰۰درصد، کاهش مصرف برق در روشنایی مسیر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش در بازدید خبرنگاران از روند اجرای پروژه آزادراه شهید سلیمانی قم، گفت: حضور خبرنگاران در انتقال واقعیت‌های پیشرفت پروژه مهم است و گزارش‌های رسانه‌ای نقش مهمی در امیددهی به مردم و تقویت روحیه مسئولان دارد.
وی درباره این پروژه بیان کرد: بخش جنوبی این آزادراه به طول ۷۴ کیلومتر در محدوده قم در حال اجراست و بخش‌های دیگر آن نیز در استان‌های همجوار پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد.
وی این طرح را به‌ عنوان یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های ملی در حوزه حمل‌ونقل دانست و خاطرنشان کرد:  در این آزادراه به‌جای آسفالت از بتن‌آرمه استفاده شده که یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیاست و تاکنون به‌صورت محدود در کشور تجربه شده است؛ عمر مفید این روش ۵۰ تا ۶۰ سال است و برخلاف آسفالت، در برابر گرما، ترک‌خوردگی و فرسایش مقاومت بسیار بالایی دارد.

روانبخش همچنین اعلام داشت: با توجه به فراوانی تولید سیمان در کشور، استفاده از روسازی بتنی می‌تواند هزینه‌های نگهداری جاده‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد؛ به‌ویژه در محورهای گرمسیری مانند هرمزگان که دمای بالا موجب تخریب سریع آسفالت می‌شود.
نماینده قم در مجلس درباره روند تامین مالی پروژه نیز بیان کرد: طبق مدل پیشنهادی، ۵۰ درصد هزینه توسط دولت و ۵۰ درصد توسط سرمایه‌گذار تامین خواهد شد.
وی با اشاره به روند اجرای مسیر، گفت: هم‌اکنون ۱۲.۵ کیلومتر از مسیر در حال ساخت است؛ زیرسازی‌ها به پایان رسیده و عملیات روسازی آغاز شده است؛ همچنین اجرای ابنیه فنی شامل پل‌ها نیز به‌زودی وارد مرحله اصلی می‌شود.
جمشید شیخ اکبری سرمایه‌گذار پروژه آزادراه قم- سلفچگان- راهجرد نیز در این بازدید، گفت: ۱۲ کیلومتر از این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؛ این پروژه با مشارکت سرمایه‌گذار و سهم ۵۰ درصدی بخش خصوصی، به‌عنوان مدلی بی‌سابقه در کشور، اجرا و نگهداری خواهد شد.
وی با اشاره به مدل مالی و اجرایی خاص پروژه، افزود: ما ۵۰ درصد هزینه پروژه را سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و تعهد داریم که این پروژه بی‌نقص اجرا و نگهداری شود و در ۲۰ سال آینده مسوولیت نگهداری این محور برعهده ما خواهد بود که تجربه‌ای منحصر به فرد در بخش خصوصی کشور است.
وی به مشکلات مالی و تامین منابع اشاره و عنوان کرد: تاکنون حدود یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان آذرماه اضافه خواهد شد.
شیخ اکبری خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای این پروژه اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: با همکاری بخش خصوصی و سهمی از عوارض آزادراهی تهران – قم، امکان ادامه پروژه بدون نیاز به اعتبارات دولتی فراهم شده است و این مدل می‌تواند الگوی ساخت و نگهداری آزادراه‌های جدید در کشور باشد.
شیخ اکبری در پایان تصریح کرد: ۱۲ کیلومتر از این آزادراه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ادامه مسیر تا کیلومتر ۳۲ در سال آینده تکمیل خواهد شد.

پاسخی بگذارید