فاطمه مداح نظری- ژرفنگری امام خمینی (ره) در مبارزه با صهیونیسم به حدی بود که ایشان در پیامها و سخنان مختلف ملتهای مسلمان را مکلف کردند که باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه رهبران ننگین و خود فروخته به دنیا اعلام کنند و نگذارند این خائنان حیثیت و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطین را خدشهدار کنند.
در کتاب «امام خمینی و انتفاضه فلسطین» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، در مورد قاطعیت حضرت امام برای مبارزه در راه آزادسازی قدس آمده است:
یکی از ویژگیهای مهم رهبری امام در انقلاب اسلامی ایران، تبیین صریح هدف و استراتژی قیام بدون هرگونه پنهانکاری یا محافظه کاریهای سیاسی مرسوم در میانه سیاستمداران است. ایشان به ادامه مبارزه از طریق فرهنگی و سپس انقلابی به منظور تأسیس حکومت اسلامی بدون یک کلمه کم و زیاد اصرار داشتند. در ارتباط مسئله قدس نیز امام هرگونه مذاکره و مصالحه با صهیونیستها را پذیرفتی نمیدانستند و در هر برههای، از جمله کمپ دیوید و مذاکرات صلح خاورمیانه، به شدت مواضع سازشکاران عرب و برخی از سران فلسطینی را محکوم میکردند.
بسیاری از بزرگان عرب و مبارزان فلسطینی پس از استقرار همه جانبه صهیونیسم، هدف آزادسازی قدسی را با عقب نشینی آشکار به هدفی کوچک و تشکیل دولت ناقص خودمختار در بخش کوچکی از سرزمینهای اشغالی تقلیل دادند، اما در هیچ بخشی از اندیشهها و مواضع حضرت امام چنین عقب نشینیی مشاهده نمیشود، بلکه در هر برهه از تحولات مهم، ایشان به هدف آزادی قدس و فلسطین تأکید کردهاند و با این مسئله، هیچگاه تاکتیکی فرعی برخورد نکردند.
آزادسازی فلسطین در اندیشه امام نه تنها جزو وظایف فلسطینیان بلکه از جمله تکالیف همه مسلمین جهان به شمار میآید و آن را مسئولیتی همگانی اسلامی تلقی میگردد.
امام در پیام برائت سال ۱۳۶۶، درباره مسئله فلسطین خطاب به مسلمانان چنین میفرمایند: «ملتهای مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازشکاری و مصالحه رهبران ننگین و خود فروختهای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمینهای غصب شده و مسلمانان این خطه را به تباهی کشیدهاند به دنیا اعلام کنند و نگذارند این خائنان بر سر میز مذاکرهها، و رفت و آمدها، حیثیت و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطین را خدشهدار کنند...
نکند که اینان تصوّر کردهاند که گذشت زمان، سیرت و صورت جنایتهای اسرائیل و صهیونیسم را دگرگون ساخته است و گرگهای خونآشام صهیونیسم از فکر تجاوز و غصب سرزمینهای از نیل تا فرات دست برداشتهاند.
مسئولین محترم کشور ایران و مردم ما و ملتهای مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشهکن کردن آن، دست نخواهند کشید و به یاری خداوند تعالی از قطرات پراکنده پیروان اسلام و توان معنوی امت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و امکانات کشورهای اسلامی باید استفاده کرد و با تشکیل هستههای مقاومت حزب الله در سراسر جهان، فلسطین را از چنگال [صهیونیستها خارج کرد. به خدای تعالی توکل کنید و از قدرت معنوی مسلمانان بهره بجویید و با سلاح تقوا و جهاد و صبر و مقاومت بر دشمنان حمله ببرید که «ان تنصر والله ینصر کم و یثبت اقدامکم».
امام خمینی (ره) از نخستین بزرگان جهان اسلام است که توجه همه ملل اسلامی و دیگر کشورها را به مساله فلسطین و غصب آن متوجه ساخت.
وجود الگوهای فکری و عملی، چون شیخ عزالدین قسام، استاد حسن البناء، سید قطب، عبدالسلام فرج، شیخ کوشک و دیگر مبارزان در نزد فلسطینیان و مبارزان اسلامی امری انکارناپذیر است. اندیشه امام و الگوی موفق مبارزاتی ایشان، حداقل تأثیری که در میان مسلمانان و مبارزان فلسطینی بر جای گذاشت، یادآوری مجدّد آرمان و استراتژیای بود که در گذر زمان و همچنین وضعیت جدید سیاسی و اجتماعی فلسطین، منطقه و جهان به فراموشی سپرده شده بود و همه مبارزان و سیاستمدار منطقه و فلسطین به این نتیجه رسیده بودند که آرمان فلسطین به هیچ وجه محقق نخواهد شد و بایستی با گفتوگو و چانهزنی سیاسی حداقل حقوق فلسطینیان را به دست آورد.
«زیاد ابو عمرو» بر این نکته تأکید دارد که بنیانگذاران جهاد اسلامی به منزله یکی از نیروهای مهم انتفاضه، از ابتدا تلاش کردند که از تجارب انقلاب اسلامی ایران بهره گیرند و آن را با مبارزات فلسطینی تطبیق دهند. از دیدگاه ابو عمرو، اندیشه «اسلام، تنها راه حل است و جهاد مناسبترین اسلوب است»، مهمترین درسی است که جهاد اسلامی و انتفاضه، از انقلاب اسلامی ایران گرفته است.
امام هدف و استراتژی «اسرائیل باید از بین برود» را در حالی مطرح کرد که غرب، به ویژه آمریکا پیوسته از استراتژی «بقای اسرائیل» در نظر و عمل، حمایت میکرد.
نیکسون، نماینده بین نسلهای گذشته و آینده آمریکا، در خصوص این هدف استراتژی، چنین مینویسد: «.. تعهد مادر برابر اسرائیل، ریشه در میراث جنگ دوم جهانی و علاقه اخلاقی و عقیدتی ما به حفاظت از دموکراسی دارد که در مخاطرهاند و هیچگاه رئیس جمهوری یا کنگره آمریکا اجازه نخواهند داد که اسراییل از میان برود».
امام به درستی دریافته بود که آزادسازی قدس با مصالحه سیاسی به دست نمیآید و چانهزنیهای سیاسی اعراب و گرفتن امتیازات محدود از صهیونیستها، راه به جایی نمیبرد؛ از این رو امام چیزی را جایگزین مبارزه و جهاد با صهیونیستها نمیکرد. حضرت امام به طور قاطع برخی از دول و سران اسلامی را با توجه به انجام مذاکرات بینتیجه و سرگرم شدن به آن در مقابل توپ و تانک اسرائیل ملامت میکرد و از آنان خواستار برخورد شدید با اسرائیل و وحدت با مبارزان و ملل اسلامی شد.
دکتر زهرا مصطفوی، صبیه محترم حضرت امام خمینی(ره) و رئیس هیات امناء جمعیت دفاع از ملّت فلسطین در گفتگویی در خردادماه 1402 گفت: دههها قبل و در دورانی که به خیال دولتهای مستکبر حامی رژیم صهیونیستی مسئله فلسطین تمام شده به حساب میآمد و دیگر جایی در افکار عمومی ملتها نداشت، امام خمینی رحمهالله با ایجاد یک تحول عظیم، حرکت بیداری را در امت اسلامی بوجود آوردند و دفاع از مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کردند. حضرت آیتالله خامنهای چهاردهم خردادماه امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی رحمهالله این تحول بزرگ را اینگونه توصیف کردند: «امّا آنچه در سطح امّت اسلامی روی داد ــ تحوّل در سطح امّت ــ [این بود که امام جریان بیداری اسلامی را به راه انداخت. دورهی انفعال و بیتحرّکی در دنیای اسلام، با حرکت امام، به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. امروز امّت اسلامی نسبت به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران قبل از امام، پُرتحرّکتر، فعّالتر، آمادهتر، سرزندهتر است، اگرچه همچنان نیاز به بیشتر کار کردن در این زمینه محسوس است. مسئلهی فلسطین پس از آنکه به خیال صهیونیستها و پشتیبانانشان یک مسئلهی تمامشده به حساب میآمد و دیگر بنا نبود فلسطینی مطرح بشود، با حرکت امام و تحوّل امام در سطح امّت اسلامی، به مسئلهی اوّل جهان اسلام تبدیل شد. امروز مسئلهی فلسطین، مسئلهی اوّل جهان اسلام محسوب میشود. امروز فلسطین در کانون توجّه ملّتهای مسلمان است. طنین صدای رهبران فلسطینی از فراز سفارت رژیم صهیونیستی در تهران در اوّل انقلاب، دنیا را تکان داد و به لرزه درآورد؛ همه فهمیدند که دوران جدیدی در زمینهی فلسطین آغاز شده است؛ در کالبد افسردهی ملّت فلسطین جانی دمید و امروز شما میبینید که ملّت فلسطین حضور خودش را با قوّت و قدرت اثبات میکند و سخن خودش را به دنیا میرساند. در روز قدس نه فقط در ایران یا در تهران، حتّی در پایتختهای جهان غیر مسلمان، مردم از فلسطینیها حمایت میکنند و دفاع میکنند؛ این هم تحوّل در سطح امّت.»
فلسطین در منظومه فکری امام خمینی رحمهالله از جایگاه رفیعی برخوردار بود. در واقع امام نفسِ مسیحایی بود که در کالبد امت اسلامی و فلسطینیان مأیوس شده از رهایی، دمیده شد. لذا ایشان موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی را در کنار مبارزه با آمریکا و رژیم پهلوی در دستور کار نهضت اسلامی خویش قرار داد. چرا که آموزههای اسلامی تأکید دارد که باید در کنار مظلوم بود و علیه ظالم اقدام کرد؛ کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.
در واقع ذات حقجوی تفکر اسلامی اجازه نداده است تا انسان مؤمن نسبت به ظلم و ظالم و نسبت به عدالت ربوده شده از مظلوم، ساکت باشد. بر این اساس مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل که مصداقی از یک ظالم است نمیتواند در منظومه فکری امام خمینی رحمهالله جایی نداشته باشد. در واقع اندیشه امام، فراتر از چارچوب ملّی سیر میکند و از همان شروع نهضت، انقلاب اسلامی را آغازی برای شکل دادن به یک نهضت فراگیر جهانی برای دفع ظلم و استقرار عدالت در نظر گرفتند. لذا تلاش برای بسیج تودههای مردم در جهان برای توجه به قضیه فلسطین و حمایت از ملّت مظلوم آن به عنوان یک اولویت در منظومه فکری ایشان مطرح بود.
اکنون پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران شاهد قدرت موشکی و پهپادی ایران هستیم و هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر از بین می رود. از حماسه طوفان الاقصی و تا عملیات وعده صادق نشان داد که این رژیم کودک کش مترسکی بیش نیست که نه قادر به تامین امنیت خویش است و نه به هیچ اصل انسانی و حقوق بشری اعتقادی ندارد.