گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/02/4 12:09
شناسه : 407885
فاطمه مداح نظری - بـشـر بـراى پیمودن راه سعادت و گام نهادن در ‏طریق عبودیت و پیشرفت معنوى و رسیدن بـه کـمـالات انـسـانى که ‏مهم ترین هدف خلقت انسان از دیدگاه اسلام است ، همواره محتاج ‏راهنمایان و پیشوایانى بوده تا او را در این راه دست گیرند و راه ‏نمایند تا راه را از چاه بـاز شـنـاسـد، و هم به شیوه درست و هم در کم ‏ترین زمان به هدف نزدیک شود؛ چه عمر آدمـى ظـرفـیـت تـجـربـه ‏هـمـه شـیـوه هـا را نـدارد. بنابراین خداوند پیامبران را برای مردم ‏فرستاد و پس از حضرت محمد(ص) ختمی مرتبت دروازه های هدایت ‏به روی بشر بسته نشد بلکه هدایت از نبوت به امامت و ولایت رسید. ‏
از مـهـم تـریـن اصـول اسـلام ، ((ولایـت )) است . ولایت به معناى ‏پذیرفتن رهبرى پیشواى الهـى و نیز اعتقاد به این که امامان معصوم ‏پس از پیامبر اسلام (ص ) از سوى خداوند بر مـردم ولایـت دارنـد. ‏نـظـام سـیـاسـى اسلام و شیوه حکومتى دین بر پایه ولایت است و ملاک ‏مـسـلمـانـى پـس از اطـاعـت از رسـول خـدا(ص ) ولایت پذیرى است . ‏بشر براى پیمودن راه سـعـادت چـاره اى جـز تـبـعـیـت و پـیـروى از ‏فرامین راهنمایان الهى ندارد بدین جهت هرگاه مـسلمانان حول محور ‏ولایت جمع شده و تابع بى و چون و چراى ولایت بوده اند پیروزى و ‏سـعادت دنیا و آخرت را کسب نموده اند.‏
مسلمین باید نسبت به یکدیگر ولایت داشته باشند یا ولاء یکدیگر را ‏داشته باشند، مقصود این است که روح ایشان به یکدیگر نزدیک باشد ‏و روابط اجتماعى شان با یکدیگر روابط نزدیک باشد.‏
ولایت جزء لاینفک زندگى جمعى است . از آنجا که اراده خداوند بـر ‏ایـن تـعـلق گـرفـته که جهان را با واسطه اداره کند، چنان که قرآن به ‏این واسطه اشاره کرده و مى فرماید: ((قسم به تدبیر کنندگان امر)).‏
در نـتـیجه امام (ع ) یکى از بزرگترین واسطه هاى فیض الهى در عالم ‏تکوین و تشریع اسـت . بنابراین ، امام مرکز و محور جهان هستى ، ‏مبیّن ، مفسّر و زبان گویاى پیامبر(ص ) در مـورد شـریعت است و بر ‏عالم تکوین و تشریع ولایت دارد.‏
یـکـى از شئون امامت در اعتقاد شیعى ، به ولایت معنوى و باطنى ‏امامان باز مى گردد. اعتقاد بـه امـامـت ، یـعـنـى اعـتـقـاد بـه وجـود ‏انـسـان کـامـلى کـه حـامـل مـعـنـویـت کلى انسانیت و قطب و محور عالم ‏امکان است . بر این اساس ، هیچ زمانى ممکن نیست که زمین از ‏حجت حق و وجود انسان کامل خالى باشد‎.‎
ولایـت مـعنوى و یا ولایت طریقت ، یعنى این جهت که آنها به واسطه ‏پیمودن صراط قرب و رسـیـدن بـه جـایـى کـه وجـودشـان یـک وجـود ‏حـقـانـى اسـت و بـاطـن شـریـعـت را بـه حـد کـمـال دارا مـى بـاشند و ‏معنویت انسانى که خود حقیقتى است ، در آنها متمرکز و آنها با این ‏جـهـت قـافـله سـالار مـعـنـویـات و مـربـى مـعـنـوى بـشـر و مـسـلط بـر ‏ضمائر و شاهد بر اعـمـال بـشـر و حـجـت بـر زمـان و قـطـب دوران ‏مـى بـاشـنـد و زمـیـن هـیـچ گـاه از ولىّ کـه حامل چنین معنویتى باشد ‏خالى نیست .‏
ولایـت تـشـریـعـى امـام ، بـه مـعـنـاى فـرمـانـروایـى او بـر جامعه و حق ‏تصرف در جان و مـال مـردم لزوم اطـاعـت او مـى بـاشـد. امـامـان از ‏ویـژگـى عـصـمـت بـرخـوردارنـد و جـهـل بـه سـاحـت وجـود آنـان راه ‏نـدارد و بـاطـن آنـان ، مـنـزلگاه الهام هاى غیبى است . این ویژگى ها، ‏ولایتى با خود مى آورد که آن را ولایت تشریعى مى گویند.‏
به گفته علامه طباطبایی، ولایت به‌معنای نصرت و یاری نبوده، بلکه ‏به‌معنای سرپرستی و مالکیت تدبیر است. این معنا، معنایی عمومی ‏است و در تمامی مشتقات آن جریان دارد. از نظر وی، ولایت عبارت ‏است از یک نوع قرب و نزدیکی که موجب نوع خاصی از حق تصرف ‏و مالکیت تدبیر می‌شود. آیت الله جوادی آملی، معنای اصلی ولایت را ‏قرب و نزدیکی و لازمه آن را تصدی و سرپرستی امور یا نصرت و ‏محبت دانسته است. از نظر فَخْرُالدّین طُریحی، صاحب مجمع البحرین، ‏وَلایت به تدبیر و قدرت و فعل اشاره دارد و به‌معنای محبت اهل بیت و ‏پیروانشان، امتثال اوامر و نواهی آنان و تأسی به آنها در رفتار و ‏اخلاق است.‏
آیات متعددی در قرآن مانند آیه ۲۵۷ سوره بقره، آیه ۷ سوره اعراف، ‏آیه ۶۸ سوره آل عمران، آیه ۱۱ سوره محمد، آیه ۴۰ سوره انفال آیه ‏‏۲۲ سوره حج، آیه ۴ سوره تحریم و آیه ۱۱ سوره رعد به سرپرستی ‏و متولی بودن خداوند در جهان اشاره‌ کرده‌اند.‏
بسیاری از علمای شیعه معتقدند که خلافت انسان بر روی زمین به این ‏معناست که انسان نمونه صفات و اسماء الهی شود و ولایتی که ‏مخصوص خداوند است به انسان واگذار شود. این ولایت شرایطی دارد ‏که فقط برخی از انسان‌ها می‌توانند به این مقام برسند. با توجه به ‏اختصاص ولایت به خداوند، هیچ گونه ولایتی برای غیر خداوند ثابت ‏نیست مگر ولایتی که خداوند اجازه داده باشد. بنابراین ولایت انسان ‏ولایت عرضی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. قرآن ‏کریم اطاعت از پیامبران و اولی الامر را اطاعت از خداوند عنوان کرده ‏است؛ زیرا آن‌ها به اذن خداوند ولایت دارند. بر این اساس، چون نفس ‏ولایت خداوند و اطاعت از او واجب است پس اطاعت از سرپرستانی ‏که خداوند مشخص کرده است نیز واجب است.‏
در واقع ولایت فقیه ولایتِ مدیریتی بر جامعه اسلامی است که به ‏منظور اجرای احکام و تحقق ارزش‌های دینی در راستای تحقق اهداف ‏همه پیامبران الهی در فقه مطرح شده است.‏
ولایت همان مقام اولى به نفس بودن بر افراد و مدیریت همه شئون ‏جامعه براساس قانون الهى و دور ساختن قدرت و حکومت طاغوتیان و ‏نابودى سلطه مستکبران از صحنه عالم است . ولایـت کـلیـد اجـراى ‏هـمـه احکام و ولى  دلیل و هدایت کننده بر همه قوانین الهى است . ‏ولایـت مـهـمـتـر از هـمـه فـرائض و اصـل ریـشـه هـمـه واجـبـات و در ‏راءس هـمـه فـضـایـل اسـت . ولایـت پـذیـرى مـحـور یـکـدسـت مـانـدن ‏و عـامـل انـسـجام امت است . کسانى که از ولایت پذیرى امام حق ‏پیروى نکنند و حق را رها کرده و بر گرد ولایت باطل جمع شوند، از ‏امت محمد(ص ) بیرون اند و مسلمان نیستند.‏

پاسخی بگذارید