به‌مناسبت فرا رسیدن ۱۶آذر؛
گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1404/09/18 13:08
شناسه : 412213
هدی سادات چاوشی
 ‏
گاهی می‌ایستیم و از دور به یک روز تاریخی نگاه می‌کنیم. نامش را ‏می‌گذاریم، تقدیسش می‌کنیم، گل می‌گذاریم و می‌رویم. اما شاید وقت آن رسیده ‏باشد که از درون به این تقویم نگاه کنیم؛ از منظر آنان که دانش علم را نه ‏فقط در کتاب‌ها، که در رگ‌هایشان جاری کردند.‏
روز دانشجو نامش پرطنین است، اما سنگین‌تر از آن است که تنها با یک ‏روایت حمل شود. آیا می‌شود تمامی آنچه را در پس این نام نهفته، تقدیس ‏کرد؟ آیا هر حرکتی، به صرف دانشجویی‌بودن فاعل آن، قداست می‌یابد؟ ‏اینجاست که پایه‌ها باید محکم‌تر شود. پایه‌ای از حقیقت علم.‏
اهل‌بیت علیهم‌السلام برایمان ترازو گذاشته‌اند و می‌فرمایند: «العلم ثلاثه: آیاتٌ ‏محکمات، و فریضهٌ عادله، و سنهٌ قائمه: علم سه‌گانه است: علم احکام، علم ‏عقاید، علم تزکیه(علم اخلاق)». این‌ها فریضه هستند، ستون‌های نجات. باقی ‏علوم، فضیلت‌اند. خداوند در روز قیامت و حساب از ندانستن ریاضی یا فیزیک ‏بازخواست نمی‌کند، اما از ندانستنِ «خود»، «خالق»، «پیامبر»، «امامِ حی» ‏و «راه» سخت خواهد پرسید. این نگاه، انسان‌ها را نه بر اساس فضیلت‌های ‏اکتسابی، که بر اساس این علمِ پایه‌ای درجه‌بندی می‌کند.‏
دانشجوی حقیقی، پیش از هر چیز، جویای این «علم ثلاثه» است. و لذا باید ‏پرسید؛ اعتراضش بر چه اساسی است؟ آیا اعتراض یک گونه قیام بوده است؟ ‏آیا برآمده از آگاهی نسبت به «ظلم» است، یا تبعیتی کورکورانه؟ آیا قیامش ‏برای «فیلم» است، یا برای «حق»؟ آیا خونش را برای راه و گفته دیگران و ‏چون دیگری گفته بود داد، یا برای «شناخت»؟ این‌ها پرسش‌هایی است که ‏تقدس یک حرکت را تعیین می‌کند، نه صرفِ عنوانِ «دانشجو» بودن که همه ‏این موارد مورد بحث است.‏
پدربزرگ ما همیشه مثال قشنگی می‌زد؛ او می‌گفت که زندگی مثل جلسه‌ ‏امتحانی است با یک سؤال ۹۹ نمره‌ای و ۹۹ سؤال یک نمره‌ای. عقل و خرد ‏می‌گوید اول آن یکی سؤال بزرگ را پاسخ بده؛ «خودت را بشناس، خدایت را ‏بشناس، راهت را بشناس، امامت و پیغمبرت را بشناس». بعد، با فراغت بال، ‏به سراغ آن ۹۹ فضیلت برو.‏
‏۱۶ آذر، روز پرسش از این «علم ثلاثه» در وجود دانشجو است. روزی برای ‏یادآوری این که قداست، نه در تاریخ، که در حقیقت‌جویی ریشه دارد. ‏دانشجویی که خود را نشناسد، عقیده‌اش سست باشد و تزکیه‌نفس را فراموش ‏کند، حتا با مدرک دکترا، شاید تنها دارنده‌‌ای از یک «فضیلت» باشد، نه یک ‏‏«فریضه».‏
بنابراین بیاییم امروز، به جای شعارهای کلیشه‌ای، از دانشجو بپرسیم؛ معیارت ‏چیست؟ علمت را بر چه پایه‌ای بنا کرده‌ای؟ آیا می‌دانی که نخستین نمره‌ات، ‏شناخت «خود» و «حق» است؟
شاید این است درس بزرگی که برای روز دانشجو بایستی در نظر بگیریم که؛ ‏‏«دانش بی‌تزکیه، گمراهی است، و تزکیه بی‌دانش، محال.»‏

پاسخی بگذارید