گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/09/18 10:20
شناسه : 412216
‏     ‏
شاخه سبز - زهره مهرنوروزی.قم نه‌تنها یکی از مهم‌ترین قطب‌های ‏مذهبی جهان اسلام است، بلکه شهری مهاجرپذیر، دانش‌محور و در ‏حال رشد است. حضور میلیون‌ها زائر، طلاب، مهاجران و گردشگران ‏داخلی و خارجی، این شهر را به یک کانون پرتردد بدل کرده است. اما ‏زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن، چه درون‌شهری و چه برون‌شهری، با این ‏واقعیت‌ها هم‌راستا نیستند. خطوط اتوبوس‌رانی محدود، فرسوده و ‏ناکارآمد هستند. تاکسی‌ها نیز پاسخگوی نیازهای جمعیتی نیستند. با ‏وجود جمعیت بالا و تردد زائران، قم هنوز از داشتن مترو محروم ‏است. دسترسی به زیرساخت‌های حمل‌ونقل ملی دشوار و زمان‌بر است. ‏سال 89 همزمان طرح ساخت مترو و منوریل برای قم در نظر گرفته ‏شد اما منوریل در میانه راه متوقف شد و مترو که هنوز واگن ندارد. ‏هیچیک ازانبوه برهای قم به نتیجه نرسیده است. عظیمی شهردار قم  ‏‏13 آبان ماه امسال در دیدار با آیت الله جوادی آملی گفت: فاز نخست ‏مترو قم آماده بهره‌برداری است و با ورود واگن‌ها از سوی شرکت ‏ایرانی و شرکت طرف قرارداد چینی، بهره‌برداری رسمی از این پروژه ‏بزرگ شهری آغاز خواهد شد.‏
وی اظهار کرد: خط دوم مترو قم نیز با هدف کاهش گره‌های ترافیکی ‏در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون دو دستگاه حفار برای آغاز ‏عملیات وارد شهر شده و دستگاه سوم نیز طی هفته‌های آینده منتقل ‏خواهد شد تا روند حفاری‌ها تسریع شود.‏
عظیمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت اقوام در امور محلی افزود: ‏مدیریت محله‌محور می‌تواند پیوند مردم با مدیریت شهری را تقویت و ‏اعتماد عمومی را افزایش دهد. ما به دنبال شهری هستیم که مردم در ‏اداره آن نقش واقعی داشته باشند.‏
قم به توسعه حمل و نقل شهری نیاز دارد.‏
علی رستمی کارشناس  حمل و نقل شهری  در گفتگو با شاخه سبزبا ‏اشاره به جایگاه ویژه قم در سطح ملی و بین‌المللی گفت: قم، شهری ‏است با ظرفیت‌های عظیم معنوی، آموزشی و مهاجرتی. اما ‏زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن، متناسب با این جایگاه نیست. امروز، ‏شهروندان و زائران با مشکلات جدی در جابه‌جایی مواجه‌اند. ‏
وی افزود: نبود مترو، فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی، ترافیک سنگین ‏در هسته مرکزی شهر و نبود مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری و ‏پیاده‌روی، از جمله چالش‌های اصلی هستند. این وضعیت نه‌تنها کیفیت ‏زندگی را کاهش داده، بلکه چهره‌ی شهر را نیز مخدوش کرده است.‏
وی در ادامه بر ضرورت توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی سبک، نوسازی ‏ناوگان عمومی، ایجاد پایانه‌های مدرن و بهره‌گیری از فناوری‌های ‏هوشمند تأکید شد. سخنران خاطرنشان کرد:  ‏
‏ قم می‌تواند الگوی حمل‌ونقل پاک و هوشمند در کشور باشد، به شرط ‏آن‌که اراده‌ای جدی برای تحول در این حوزه شکل گیرد.‏

‏ این کارشناس گفت: قم، شهری است با جایگاه جهانی در عرصه ‏معنویت، مهاجرت و آموزش دینی. اما زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن، ‏متناسب با شأن و نیازهای این شهر نیست. امروز، ما با چالش‌هایی ‏مواجهیم که نه‌تنها کیفیت زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده، ‏بلکه تجربه زائران و مسافران را نیز با دشواری همراه کرده است.‏
وی با اشاره به وضعیت فعلی حمل‌ونقل عمومی افزود:  ‏
‏ شبکه اتوبوس‌رانی قم فرسوده و ناکارآمد است. خطوط محدود، ناوگان ‏قدیمی و نبود سیستم‌های هوشمند، موجب نارضایتی عمومی شده‌اند. از ‏سوی دیگر، نبود مترو یا سامانه ریلی سبک، خلأیی بزرگ در اتصال ‏مناطق پرجمعیت به مراکز مذهبی و آموزشی ایجاد کرده است. ‏
‏ رستمی تأکید کرد: ترافیک سنگین در اطراف حرم مطهر، خیابان‌های ‏مرکزی و مسیرهای منتهی به پایانه‌ها، نه‌تنها وقت مردم را می‌گیرد، ‏بلکه چهره‌ی شهر را نیز مخدوش کرده است. قم نیازمند یک جهش ‏زیرساختی در حوزه حمل‌ونقل است؛ جهشی که بر پایه عدالت، پایداری ‏و فناوری بنا شود.‏
این کارشناس در ادامه گفت: ما باید به سمت راه‌اندازی خطوط مترو یا ‏تراموا حرکت کنیم. همچنین نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی، توسعه ‏خطوط ‏BRT، ایجاد پایانه‌های مدرن، طراحی مسیرهای دوچرخه‌سواری ‏و پیاده‌راه‌های ایمن، و بهره‌گیری از حمل‌ونقل پاک و برقی، از جمله ‏اقداماتی است که باید در اولویت قرار گیرد.‏
رستمی در پایان افزود:  قم، شهری است که می‌تواند الگوی حمل‌ونقل ‏پاک، هوشمند و مردمی در کشور باشد. اما این مهم، نیازمند اراده، ‏برنامه‌ریزی و مشارکت همه‌جانبه است. آینده قم، در گروی شهری ‏است که حرکت در آن آسان، ایمن و در شأن مردم و زائران باشد. ‏
مسئولان قم به وضعیت حمل نقل قم اشراف دارند امانمی دانیم چرا ‏روند توسعه با کندی صورت می گیرد. شاهد مثال گفته های  محمد ‏حسین دهناد رییس کمیسیون حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر ‏قم است که در شصت و یکمین جلسه رسمی و علنی شورا به این ‏موارد پرداخته است.‏
دهناد با نگاهی به تاریخچه حمل‌ونقل در ۱۵ سال گذشته شهر قم ‏خاطرنشان کرد: در این مدت خودروهای شخصی در شهر قم، از ۶۰ ‏هزار خودرو به ۱۹۴ هزار خودرو افزایش پیداکرده و این یعنی تعداد ‏خودروهای فعال در شبکه معابر شهر قم سه برابر شده، درحالی‌که ‏جمعیت شهر قم تنها ۳۰ درصد افزایش داشته است.‏
‏  رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، افزایش ‏استفاده از خودروی شخصی در کشور را به علت حمل‌ونقل عمومی ‏ضعیف دانست و تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته سهم استفاده از ‏خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری از ۱۶ درصد به ۴۲ درصد ‏رسیده است و امروز بیش از دو میلیون سفر در شهر با خودروی ‏شخصی انجام می‌شود.‏
وی این حجم از تردد با خودروی شخصی را عامل اختصاص سهم ‏بزرگی از بودجه شهرداری به پروژه‌های عمرانی حوزه حمل‌ونقل ‏عنوان کرد و گفت: با توجه به این حجم از تردد خودروی شخصی ‏روزانه در شهر قم بین یک‌میلیون تا یک ونیم میلیون لیتر بنزین ‏مصرف می‌شود و در ۵ سال گذشته مصرف بنزین ۲۵ درصد افزایش ‏پیداکرده است.‏
دهناد با تأکید بر کمک دولت بر ارتقاء حمل‌ونقل عمومی مطرح کرد: ‏اگر بخشی از هزینه‌ای که دولت برای یارانه سوخت پرداخت می‌کند به ‏حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا کند، قطعاً شاهد صرفه‌جویی‌های ‏قابل‌توجه ای در بخش سوخت به‌عنوان سرمایه ملی در کشور خواهیم ‏بود.‏
وی شرایط حمل‌ونقل عمومی شهر قم را در ۱۵ سال گذشته مطلوب ‏ارزیابی نکرد و افزود: متأسفانه در ۱۵ سال گذشته سهم استفاده ‏شهروندان از اتوبوس از ۱۸ درصد به ۱۱ درصد و سپس به ۸ درصد ‏رسیده و در این مطالعات پیش‌بینی‌شده برای ۱۵ سال آینده حداقل به ‏‏۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم.‏
‏ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه ‏به مشکلات اجرای خط ‏B‏ قطار شهری پرداخت و بیان کرد: در این ‏مطالعات مشاور به اجرای طرح‌هایی دیگر که امکان اجرای آن تا افق ‏مشخص‌شده دارد، تأکید داشت درحالی‌که مدیریت شهری با توجه به ‏الحاقاتی که به منطقه پردیسان شده و بار سفرهای این مسیر نیز توجه ‏کرده و بر اجرای این پروژه تأکید دارد.‏
وی از انجام مطالعات خط ‏B‏ قطار شهری در سازمان قطار شهری خبر ‏داد و گفت: در مطالعات طرح‌های قطار شهری ملاحظات اقتصادی در ‏نظر گرفته‌شده و با این دید خط ‏B‏ در حال بررسی و مطالعه است و ‏حتی در مسیر خط ‏A‏ نیز باید بازنگری در ایستگاه‌ها و مسیر انجام ‏شود.‏
دهناد دغدغه مشاور برای اجرای خط ‏B‏ را مطرح و یادآور شد: مشاور ‏تأکید دارد تا زمان بهره‌برداری خط ‏B‏ باید تقاضای موجود را با سایر ‏مدهای حمل‌ونقلی مانند اتوبوس سریع سیر پوشش دهیم و در تمام ‏پروژه‌ها تمام جوانب  اقتصادی و الزامات آن دیده می‌شود.‏
وی افزود: در آیین‌نامه‌های جدید به تفاوت بین معابر شهری تأکید شده ‏و باید نقشه‌ای از رده‌بندی عملکرد معابر تهیه شود و در مورد ‏پروژه‌های جدید مانند بلوار فردوسی، غدیر و جمهوری تأکید بیشتری ‏وجود دارد و اشکالی وجود ندارد یک معبر دارای رده‌بندی‌های مختلفی ‏باشد.‏
وی یادآور شد: متأسفانه ما سالانه حدود ۱۰۰ فوتی در محدوده شهری ‏داریم که عمدتاً عابران پیاده و موتورسواران هستند و نکته مهم این ‏است که از سال گذشته آیین‌نامه جدیدی در طراحی معابر شهری ‏تصویب و ابلاغ‌شده که بر اساس این آیین‌نامه رویکردها تغییر کرده و ‏به سمت انسان‌محوری حرکت می‌کند و تدریجی می‌تواند اجرایی شود.‏
وی محور شهید سلیمانی را نیز موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: ‏معبر فعلی در رودخانه باید حفظ شود و کمیسیون با حفظ کاربری فعلی ‏مقایسه‌ای با معابر پیشنهادشده در طرح جامع و لحاظ ملاحظات پدافند ‏غیرعامل و الزامات زیست‌محیطی و سیلاب انجام داده که اگر مجبور ‏باشیم روزی رودخانه را ببندیم پیشنهادهایی را ارائه داده تا شبکه ‏معابر صدمه‌ای نبیند.‏
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: ‏یکی از نکات خوب مطالعات طرح جامع در مورد معبر شهید سردار ‏سلیمانی این نکته است که در آینده به هر دلیلی اگر از رودخانه ‏به‌عنوان یک معبر استفاده نشود، طراحی معابر هسته مرکزی شهر به ‏گونه است که دچار مشکل و گره ترافیکی نخواهیم شد.‏
وی در ادامه  تأکید کرد: باید در اجرای طرح‌ها یکپارچگی رعایت شود ‏تا بتوانیم در کمترین زمان یکپارچگی در مؤلفه‌ها را نیز داشته باشیم، ‏در مورداجرای پیاده راه‌ها نیز باید به این نکته توجه کنیم که پیاده ‏راه‌ها از مواردی است که رضایت و مطالبه بالای مردم را دارد.‏
وی به موضوع استفاده از ماشین‌های برقی در مسیر پیاده راه‌ها نیز ‏اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های لازم در این بخش نیز در حال انجام ‏است و محدودیت‌های ایجادشده با به‌کارگیری خودروهای برقی برطرف ‏خواهد شد.‏
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ‏در مورد بعدی نسبت به احداث پایانه‌های برون‌شهری تأکید بیشتری ‏شده و در مورد پردیسان نیز بر ایجاد پایانه برون‌شهری و حمل‌ونقل ‏عمومی داخل محدوده آن نیز تأکید شده و با افق کوتاه‌مدت، میان‌مدت و ‏بلندمدت طرح‌هایی برایان در نظر گرفته‌شده است.‏
وی در پایان برای تمام بخش‌های هشتگانه اجرای افق‌های کوتاه‌مدت، ‏میان‌مدت و بلندمدت را تأکید کرد و گفت: باید در اجرای طرح‌ها ‏هم‌زمانی در اجرا رعایت شود تا در چند سال آینده شاهد تغییراتی مثبت ‏در حوزه ترافیک شهر باشیم و با توجه به بودجه محدودی که داریم با ‏برنامه‌ریزی دقیق هزینه کنیم.‏
با گذشت چند سال از این گفته ها اما حمل و نقل عمومی قم همچنان در ‏انتظار اتفاقات اصولی و زیر ساختی است. ‏
قم، شهری در حال گسترش است اما زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن ‏پاسخگوی نیازهای امروز و فردا نیست. توسعه‌ی نظام‌مند و پایدار ‏حمل‌ونقل، ضرورتی فوری برای ارتقای کیفیت زندگی، عدالت شهری و ‏پویایی اقتصادی در این شهر مذهبی و زائرپذیر است چراکه حمل‌ونقل ‏قم؛ چالش امروز،  اما فرصتی برای  فرداست که زائران این شهر رو ‏یه افزایش است.‏

پاسخی بگذارید