گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/10/7 10:14
شناسه : 412311
‏ زهره مهرنوروزی-در میانه هیاهوی جهان، جایی هست که دل‌ها آرام ‏می‌گیرند، اشک‌ها بی‌صدا جاری می‌شوند و انسان، خویشتنِ خویش را ‏بازمی‌یابد. آن‌جا قم است؛ شهری که نه‌تنها مأمن علم و فقاهت، که ‏پناهگاه دل‌های خسته و مشتاق است. قم، شهر اعتکاف است؛ شهری ‏که در ایام‌البیض، هزاران دل بی‌قرار را در آغوش می‌کشد و به ضیافت ‏سکوت و سلوک دعوت می‌کند.‏
اعتکاف؛ تمرین رهایی در پایتخت معنویت
در روزگاری که سرعت، اضطراب و آشفتگی، تار و پود زندگی را ‏درنوردیده‌اند، اعتکاف فرصتی‌ست برای مکث؛ برای بازگشت به اصل، ‏برای شنیدن صدای خدا در سکوت دل. و کجا بهتر از قم؟ شهری که ‏در هر کوچه‌اش عطر دعا پیچیده و در هر محرابش، رد پای عارفان و ‏عالمان پیداست.‏
قم، با حرم حضرت معصومه (س)، با مدرسه‌های علمیه‌اش، با ‏شب‌های مناجات و روزهای روزه‌داری‌اش، بستر اعتکاف را نه‌فقط ‏فراهم، که متبرک کرده است. این‌جا، اعتکاف تنها یک آیین نیست؛ یک ‏تجربه است، یک تولد دوباره، یک هجرت از خویش به سوی خدا.‏
‏  سنگرهای خلوت و حضور

در ایام‌البیض ماه رجب، شعبان و رمضان، مساجد بزرگ قم به ‏کاروان‌سرای عاشقان بدل می‌شوند. مسجد اعظم، با شکوه و ‏سادگی‌اش، میزبان هزاران معتکف است. مسجد امام، با آن فضای ‏صمیمی و نورانی‌اش، دل‌ها را به پرواز درمی‌آورد. و مسجد مقدس ‏جمکران، با حال و هوای مهدوی‌اش، اعتکاف را به عهدی با امام ‏زمان (عج) بدل می‌سازد.‏
در این مساجد، شب‌ها با مناجات و اشک می‌گذرد، روزها با تلاوت و ‏تفکر. جوانان، نوجوانان، مادران، پدران؛ همه آمده‌اند تا چند روزی از ‏دنیا فاصله بگیرند و به آسمان نزدیک‌تر شوند.‏
قم، الگویی برای جهان اسلام
آن‌چه قم را از دیگر شهرها متمایز می‌کند، نه‌فقط گستره اعتکاف، که ‏عمق آن است. برنامه‌های فرهنگی، حلقه‌های معرفت، سخنرانی‌های ‏اخلاقی، و فضای هم‌دلی و برادری، اعتکاف را از یک خلوت فردی به ‏یک تجربه جمعی و تمدنی بدل کرده است. قم نشان داده که چگونه ‏می‌توان از یک سنت عبادی، بستری برای تربیت نسلی مؤمن، آگاه و ‏مسئول ساخت. امسال قرار هست در قم 40 هزار نفر معتکف شوند. ‏
حجت الاسلام بهروز عباسی درباره اهمیت اعتکاف گفت: اعتکاف ‏تجلی خداپرستی و نوعی سیر و سلوک در رسیدن به عرفان و معرفت ‏حق تعالی است که از گذر آن زمینه رشد معنوی و کمال اخلاقی در نهاد ‏انسان فراهم می شود. روزها و شب های اعتکاف زمان و فرصت ‏مغتنمی است تا انسان از دنیا و خود چشم بپوشد و جانش را در زمزم ‏معارف حق شستشو دهد.‏
وی تاکید کرد: این فرصت برای آن است که انسان خود را بشناسد و ‏آداب حضور در صحن و سرای دوست را دریابد تا در پرتو آن روح ‏خویش را به عطر حضور بیاراید و عهد مودت و میثاقی دوباره با ‏حضرت معبود داشته باشد. در سوره بقره آیه 125 خداوند متعال ‏اعتکاف کنندگان را در کنار طواف کنندگان قرار داده است و در فضیلت ‏اعتکاف همین بس که معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و همتای ‏رکوع و سجود به شمار آمده است و نیز در فضیلت دو تن از انبیای ‏بزرگ الهی چنین آمده است که آنان مامور شدند تا کعبه و حریم آن را ‏از لوث وجود بت و بت پرستی تطهیر کنند تا عبادت کنندگان در کنار ‏قبله و حرم امن الهی به طواف، اعتکاف، رکوع و سجود بپردازند.‏
اعتکاف معجونی از چند عبادت
وی اعتکاف را عبادتی کامل و معجونی از چند عبادت دانست و اظهار ‏کرد: معتکف در خانه خدا مهمان خداست و نشستن در خانه خدا عبادت ‏محسوب می گردد.، بعلاوه معتکف روزه دار است و روزه یکی از ‏عبادات بزرگ و جزء ارکان دین شمرده شده است و در مرحله بعد ‏معتکف باقرآن ، دعا و مناجات و زمزمه های عاشقانه با خداوند متعال ‏همدم است که این ها نیز راه های ارتباط با خدا و عبادت محسوب می ‏شود.‏
حجت الاسلام تحصیل بهشت را از دیگر آثار اخروی اعتکاف عنوان و ‏ابراز کرد: بی شک اگر معتکف بتواند در ایام اعتکاف، حق اعتکاف ‏را بجا آورد و خود را در محضر دوست قرار دهد و رضایت حق تعالی ‏را جلب نماید به درجاتی که برای مومنان در بهشت و در نزد پروردگار ‏در نظر گرفته شده است خواهد رسید. اعتکاف فرصتی برای تقویت ‏اراده و تمرینی برای دوری از خواهش های نفسانی است، همچنین ‏تواضع و فروتنی، دوری از گناه، انس با معنویت و ارزش ها و یافتن ‏دوستان نیک از دیگر آثار اعتکاف است.  اعتکاف از سنت های  ‏راموش شده بود که به برکت نظام اسلامی و خون های پاک و مطهر  ‏شهدا احیاء شد و باید سعی کنیم این سنت در هر سال با شکوه تر از ‏گذشته برگزار شود.‏
وی حضور نسل و جوان و نوجوان جامعه در مدت سه روزه اعتکاف ‏در مساجد و دوری گزیدن این قشر از گناه را اولین اثر معنوی این ‏مراسم برشمرد و گفت: کسانی که به واسطه حضور در این مراسم ‏هویت دینی یافته و بازیافت شخصیتی شده اند بیانگر ارزشمندی این ‏سنت حسنه است.‏
حجت الاسلام عباسی گفت: در روایات نیز توجه ویژه به این عبادت ‏شده است به طوری که بیش از صدها روایت راجع به اعتکاف رسول ‏خدا (ص)، انبیای الهی، احکام و شرایط اعتکاف وارد شده است و در ‏بعضی از آن ها مکان اعتکاف را مکانی خاص و هرجایی را قابل برای ‏اعتکاف ندانسته اند بلکه فرموده اند که باید اعتکاف در شریف ترین ‏مکان ها که خانه خداست و آن هم مسجدی که مصلای توده مسلمان ها ‏باشد برگزار گردد و نیز روزه را که یکی از ارکان دین است، جزئی از ‏اعتکاف قرار داده اند  بیانگر جایگاه رفیع و شرافت و اهمیت اعتکاف ‏است.‏
ظرفیت ۴۰ هزار نفری برای معتکفین در ۱۴۰ مسجد شهرستان قم ‏پیش‌بینی شده است
ستاد مرکزی اعتکاف استان قم در نشست خبری، از افزایش چشمگیر ‏ظرفیت پذیرش معتکفین در مساجد این شهرستان خبر داد. ثبت‌نام از ‏‏۲۵ تا ۲۸ آذرماه انجام شده و شعار محوری اعتکاف سال ۱۴۰۴ ‏‏«معنویت، اتحاد و استقامت» تعیین شده است.‏
سید علیرضا تکیه‌ای، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم، اعتکاف ‏را فرصتی برای روایت پیشرفت فرهنگی و معنوی کشور دانست.‏
وی گسترش چشمگیر اخلاق و معنویت در فضای عمومی جامعه را از ‏برکات انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت که رهبر معظم انقلاب ‏اسلامی، صفوف طولانی مشتاقان برای اعتکاف را به عنوان سند این ‏گسترش معرفی کرده‌اند و افزود که این ظرفیت معنوی، به‌ویژه برای ‏جوانان و نوجوانان، سال به سال در حال گسترش است.‏
رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم در تشریح آمارهای سال جاری اعلام ‏کرد که تعداد مساجد میزبان اعتکاف در شهرستان قم به ۱۴۰ مسجد ‏افزایش یافته که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. ‏ظرفیت پیش‌بینی‌شده برای پذیرش معتکفین در قم بالغ بر ۴۰ هزار نفر ‏است که این رقم بیانگر ۳۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته است.‏
وی در ادامه به اهمیت برنامه‌ریزی تربیتی در اعتکاف اشاره کرد و ‏گفت: اعتکاف مادر و دختری با پشتوانه فرهنگ‌سازی برای موضوع ‏فرزندآوری و تربیت اسلامی، به عنوان یک ظرفیت ویژه دنبال ‏می‌شود. این اقدام در راستای مسئولیت همگانی برای رفع دغدغه ‏جمعیت است.‏
تثبیت و امتداد حالات معنوی؛ انتظار رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام تکیه‌ای با اشاره به دیداری که پس از اعتکاف رجبیه سال ‏گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفت، اظهار داشت: ‏معظم‌له ضمن تشویق، بر لزوم برنامه‌ریزی برای «تثبیت و ثبات» ‏حالت توسل، تضرع و تغییری که در معتکف، به‌ویژه جوان و نوجوان، ‏به دست می‌آید، تأکید کردند.‏
وی تصریح کرد: اعتکاف در حقیقت تمرین «زندگی با خدا یا به سبک ‏خدا» است؛ زیرا معتکف حداقل سه روز هم‌خانۀ خداوند می‌شود. اگر ‏بتوان این الهام را گرفت که فرد در خانۀ خود نیز می‌تواند زندگی به ‏سبک بندگی داشته باشد، هدف فوق‌العاده اعتکاف محقق شده است.‏
در همین راستا، نظریه‌ای تحت عنوان «تثبیت و امتداد اعتکاف» ‏تدوین شده و در حال عملیاتی‌سازی در مساجد است. این ستاد با ‏رویکرد گفتمانی شعار سال اعتکاف، یعنی «معنویت، اتحاد و ‏استقامت»، تمرکز ویژه‌ای بر توانمندسازی، آموزش و پشتیبانی ‏محتوایی از خادمان اعتکاف در سال ۱۴۰۴ قرار داده است.‏
ویژه‌برنامه‌های مکتب حاج قاسم سلیمانی و میلاد امیرالمؤمنین(ع)‏
رئیس ستاد اعتکاف قم به تقارن خاص امسال اشاره و اعلام کرد که ‏روز سیزدهم ماه رجب (میلاد امیرالمومنین علیه‌السلام) مصادف با ‏سیزدهم دی‌ماه، سالروز شهادت سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی و ‏آغاز هفته مقاومت است و تأکید کرد که امسال در تمامی مساجد قم و با ‏محوریت مسجد امام حسن عسکری(ع)، یادواره و نکوداشت سردار ‏شهید سلیمانی و شهدای اقتدار برگزار می‌شود.‏
وی افزود که این مراسم همراه با تبیین سیره و مکتب حاج قاسم ‏سلیمانی، و تجلیل از پدران شهدای اقتدار خواهد بود. از دیگر ‏برنامه‌های پیش‌بینی شده می‌توان به برگزاری مراسم شب وفات ‏حضرت زینب (سلام‌الله علیها)، مراسم معنوی اُمّ داوود و درس اخلاق ‏دائمی در مساجد محل برگزاری اعتکاف اشاره کرد.‏
ثبت‌نام متقاضیان اعتکاف در قم از ۲۵ آذرماه تا ۲۸ آذرماه از طریق ‏سامانه الکترونیکی ستاد اعتکاف به نشانی ‏www.itikaf.ir‏ انجام شد. ‏پذیرش در مساجد بر اساس اولویت ظرفیت و ثبت‌نام است و تنها در ‏مسجد مقدس جمکران به دلیل فراوانی تقاضا، قرعه‌کشی صورت ‏می‌گیرد.‏
وی همچنین خبر داد که برای تقویت بنیه تربیتی، تعداد بیشتری از ‏مبلغین و مربیان به صورت دائمی، در طول سه روز، با معتکفین در ‏مساجد همراه خواهند بود.‏
رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم، اعتکاف را «اعلام برائت از مبانی ‏تمدن غرب» نامید و گفت: پدیدۀ اعتکاف یک کنش معکوس است که ‏نظریه نسل "زد" (غرب‌زده) را زیر سؤال برده و نشان می‌دهد که ‏اکثریت جوانان و نوجوانان امروز ایران اسلامی، با وجود تمایل ‏جوانان در غرب به دنیای فردی و دیجیتال، گرایش به مسجد و معنویت ‏دارند.‏
در شب 13 و 15 ماه رجب می توان شکوه اعتکاف را در مساجد قم ‏به تماشا نشست.‏
قم، آینه‌ای از آسمان
در شب‌های اعتکاف، وقتی صدای مناجات در مسجد اعظم و مسجد ‏امام حسن عسگری می‌پیچد و اشک‌های جوانان بر سجاده‌های ساده ‏می‌چکد، می‌توان فهمید که قم فقط یک شهر نیست؛ یک آینه است. ‏آینه‌ای که آسمان را بر زمین می‌تاباند. و اعتکاف، فرصتی‌ست برای ‏آن‌که در این آینه بنگریم، خود را ببینیم، و به سوی نور بازگردیم. ‏

پاسخی بگذارید