توسعه شبکه سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف در قم؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/10/7 10:31
شناسه : 412315
زهره نعلبندی ‏
شاخه سبز- طرح توسعه شبکه هوشمند در قم با بودجه‌ای حدود ۳۶ ‏میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری و تسهیلات ماده ۱۶ ‏قانون درآمدهای پایدار اجرا شده است. پس از اجرای مرحله نخست، ‏آمارها نشان می‌دهد تخلفات سرعت و عبور از چراغ قرمز حدود ۱۸ ‏درصد کاهش یافته است.‏
‏ کارشناسان حوزه هوشمندسازی شهری معتقدند قم می‌تواند الگوی ‏مناسبی برای شروع تحول دیجیتال شهری در سایر مناطق کشور باشد.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، در سال جاری با راه اندازی مجدد ‏سامانه‌های ثبت تخلف طرح ترافیک و خطوط ویژه در قم گام تازه‌ای در ‏مسیر هوشمندسازی شهر قم برداشته شد. بنا بر اعلام مدیر مرکز ‏کنترل ترافیک شهرداری قم، مرحله جدید طرح «قم هوشمند» با ‏راه‌اندازی ۹۲ سامانه هوشمند ثبت تخلف شهری آغاز شده است؛ ‏اقدامی که به گفته مسئولان، قرار است راه را برای کاهش تصادفات، ‏افزایش نظم ترافیکی و مدیریت علمی‌تر جریان عبور و مرور هموار ‏سازد.‏
قم طی سال‌های اخیر با رشد سریع جمعیت، افزایش وسایل نقلیه ‏شخصی و فشار ترافیکی در محورهای زیارتی و گردشگری روبه‌رو ‏بوده است. در چنین شرایطی، شهرداری قم به همکاری پلیس راهور ‏تصمیم گرفته ساختار سنتی پایش ترافیک را به الگوی هوشمند مبتنی ‏بر داده تبدیل کند. بر اساس اعلام رسمی، از ابتدای پاییز سال جاری ‏نصب و فعال‌سازی ۹۲ سامانه جدید در نقاط مختلف شهر از جمله ‏میدان روح‌الله، بلوار امام علی، محور جمکران، و بزرگراه شهید ‏صدوقی انجام شده است.‏
این سامانه‌ها قادر هستند تخلفات عبور از چراغ قرمز، سرعت ‏غیرمجاز، توقف در مسیر امداد، عبور از خط ویژه و برخی تخلفات ‏نوری را به ‌صورت لحظه‌ای ثبت و به مرکز کنترل ارسال کنند.‏
مدیر مرکز ترافیک شهرداری قم با اشاره به برخی برداشت‌های ‏نادرست درباره کارکرد دوربین‌های ترافیکی بیان کرد: گاهی تصور ‏می‌شود دوربین‌ها صرفا برای اعمال جریمه و ایجاد نارضایتی نصب ‏شده‌اند، در حالی که واقعیت موضوع چیز دیگری است. زمانی که ‏بدانیم سالانه بیش از 100 نفر تنها در داخل شهر قم جان خود را از ‏دست می‌دهند و این عدد به معنای داغدار شدن حدود 100 خانواده در ‏این شهر است که غالبا نیز جوانان را شامل می‌شود، وظیفه ما ‏سنگین‌تر می‌شود.‏
محسنی مطلق تاکید کرد: درواقع دوربین‌ها ابزار جریمه نیستند، بلکه ‏ابزاری برای ایمن‌سازی مسیرها و ارتقای امنیت تردد شهروندان ‏به‌شمار می‌روند. هدف اصلی از نصب و توسعه این تجهیزات، افزایش ‏ایمنی معابر و کاهش تصادفات است.‏
مدیر مرکز ترافیک شهرداری قم بیان کرد: در این فرآیند، وضعیت ‏شهر قم در 5 حوزه از جمله آمار و وضعیت تصادفات، با شهرهای ‏شاخص و مهم کشور و همچنین سایر شهرها مورد مقایسه قرار ‏گرفت. واقعیت این است که در حوزه تصادفات، وضعیت مطلوبی را ‏تجربه نمی‌کردیم و همچنان نیز با چالش‌هایی در این زمینه مواجه ‏هستیم.‏
محسنی مطلق با اشاره به دیگر شاخص‌های مورد بررسی تصریح کرد: ‏موضوع هوشمندسازی پارکینگ‌ها، هوشمندسازی تقاطع‌ها، وضعیت ‏دوربین‌های نظارتی و به‌ طور کلی شاخص هوشمندسازی به ‌عنوان ‏ابزار کمکی در مدیریت ترافیک، از محورهای مهم این برنامه بود. در ‏گذشته، عملا هوشمندسازی پارکینگ‌ها در سطح شهر قم وجود نداشت. ‏
وی در تشریح وضعیت سامانه‌های ثبت تخلف در شهر قم گفت: تا پایان ‏سال 1401، مجموعاً 13 سامانه ثبت تخلف در شهر فعال بود که از ‏این تعداد، 7 سامانه مربوط به ثبت سرعت و 6 سامانه مربوط به ثبت ‏پلاک بود و در حوزه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، عملاً اقدام ‏خاصی صورت نگرفته بود.‏
مدیر مرکز ترافیک شهرداری قم با اشاره به روند توسعه این سامانه‌ها ‏اظهار کرد: وضعیتی که امروز با آن مواجه هستیم، حاصل کمتر از دو ‏سال فعالیت مستمر است؛ به‌گونه‌ای که از پایان سال 1401 تا امروز، ‏تعداد سامانه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. اکنون 61 سامانه ‏ثبت سرعت هوشمند فعال در مدار قرار دارد. 10 سامانه پلاک‌خوان و ‏‏20 سامانه عبور از چراغ قرمز در شهر مقدس قم موجود است.‏
تحلیل‌های اولیه شهرداری نشان می‌دهد که اجرای سامانه‌های هوشمند ‏علاوه بر آثار مستقیم ترافیکی، به ارتقای فرهنگ رانندگی در سطح ‏شهر نیز کمک کرده است. کاهش حجم درگیری‌ها و برخوردهای ‏حضوری با مأموران راهور، جلوگیری از بی‌عدالتی در اعمال قانون، و ‏افزایش حس امنیت شهری از دیگر نتایج است.‏
بسیاری از شهروندان نیز اظهار کرده‌اند که حضور سامانه‌های هوشمند ‏باعث شده در رفتار رانندگی خود دقت بیشتری داشته باشند.‏
طرح توسعه شبکه هوشمند در قم با بودجه‌ای حدود ۳۶ میلیارد تومان ‏از محل منابع داخلی شهرداری و تسهیلات ماده ۱۶ قانون درآمدهای ‏پایدار اجرا شده است. حدود یک‌سوم از این هزینه صرف تجهیز ‏سخت‌افزار، دوربین‌ و شبکه فیبر نوری شده و بقیه برای نرم‌افزارها و ‏آموزش نیروهای انسانی هزینه گردیده است.‏
بر اساس اسناد برنامه پنج‌ساله شهرداری، مرحله دوم این طرح در ‏سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد که طی آن سامانه‌ها به هوش مصنوعی ‏تشخیص الگوهای رفت‌وآمد و حتی برآورد سطح آلودگی هوا مجهز ‏می‌شوند. به گفته مسئولان، هدف نهایی تبدیل قم به «شهر هوشمند ‏زیارتی» است؛ شهری که در آن فناوری نه‌تنها نظم را افزایش دهد، ‏بلکه تجربه حضور زائر و شهروند را نیز راحت‌تر و ایمن‌تر سازد.‏
شهرداری قم همچنین اعلام کرده در حال بررسی امکان اتصال ‏سامانه‌های ترافیک به مرکز مدیریت بحران استان است تا در شرایط ‏خاص، مانند نیمه شعبان یا مراسم بزرگ اربعین، داده‌های ترافیکی در ‏تصمیم‌گیری‌های فوری مورد استفاده قرار گیرد.‏
اجرای موفق این طرح در قم با استقبال وزارت کشور و سازمان ‏شهرداری‌ها مواجه شده است. چند استان دیگر از جمله مشهد، شیراز ‏و زنجان نیز اعلام کرده‌اند قصد بررسی مدل قم را برای پیاده‌سازی در ‏شهر خود دارند. کارشناسان حوزه هوشمندسازی شهری معتقدند قم ‏می‌تواند الگوی مناسبی برای شروع تحول دیجیتال شهری در سایر ‏مناطق کشور باشد؛ زیرا ترکیبی از مسیرهای زیارتی، ترافیک محلی و ‏گردشگری را داراست.‏
طرح توسعه شبکه هوشمند ثبت تخلف در قم نه ‌تنها گامی در مسیر ‏نظم‌بخشی به عبور و مرور شهری است، بلکه نمادی از ورود مدیریت ‏شهری به عصر داده‌محور و هوش مصنوعی محسوب می‌شود. هرچند ‏هنوز چالش‌هایی مانند نگهداری بلندمدت تجهیزات و هماهنگی میان ‏نهادها باقی است، اما حرکت آغاز شده نشان می‌دهد قم به‌درستی در ‏مسیر تبدیل شدن به یکی از نمونه‌های شاخص شهرهای هوشمند کشور ‏قرار گرفته است.‏

پاسخی بگذارید